Sunday, March 1, 2015

All about kids

Assalamualaikum..

Hey guys.. bagaimana hari anda ? baguss ? haa baguslah hehe.. hari ini aku nak share pengalaman menjadi seorang guru tadika.. ahh mesti dah buat muka kan ? relax laaa.. tapi sebelum tu hah nah aku nak belanja gambar hehe.. 

(sorry muka aku serabut)

You know what.. bukan senang tau nak jadi seorang guru tadika yang berkaliber.. yess! sebab kita kena balance kan emosi dengan baik.. yelaa kita tau kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun tu bukan senang kita nak ajar and nak arah.. dia ada sifat manjanya, malasnya, degilnya dan banyak lagi.. jadi ad teacher diorang kita kena pandai bermain dengan emosi tau.. tak boleh nak selalu manjakan dan tak boleh juga kita nak tengking2 marah2 macam tu.. not good not good! dah tua bangka pon kalau kena marah ke bebel rasa bengkek je.. ni kan lagi kanak-kanak yang masih tak tau lagi keperibadian mereka.. wahhh ayat~

Setelah beberapa hari bergaul dan mengajar mereka.. yess memang susah.. kadang2 sampai hilang sabar juga tau.. tapi aku tau, aku tak boleh nak main lepas je sebab diorang tahap kesensitifan diorang masih tinggi.. kau gila ke hape tetiba aku nak tengking2 cakap sengal ke hape ? mampos laa I nok kalau di mengadu dekat parents huuuu seremmm.. tapi bukan bermakna kita tak boleh marah dia.. mestilah boleh marah pukul.. tapi kenalah berpada2.. jangan laaa sampai pekak telinga budak tu.. atau sampai lebam sana sini.. hahh jawablah kau dengan parents dia ! hah lagi satu, ada parents yang cerewet dan sangat ambil perhatian kat anak dia.. pasal baju anak dia kotor pon boleh jadi bahan debatab tau.. hingat dekat court je boleh ? hahh depan pagar tu pon boleh jadi tempat debatan U know ~

Tapi Alhamdullilah, dah beberapa hari aku mengajar diorang boleh ikut dan dengar cakap aku.. hehe..  and the best part is diorang sangat manja dan rapat dengan I huhu.. ok time dalam kelas memang tak boleh nak main main.. fokus anak anak ! tapi masa rehat ke free ke memang aku akan layan.. aku dah macam bebudak sekali hahaha.. maafkanlah teacher korang ni ye hee.. owhh taaa lupa, btw tadika tu sediakan taska sekali untuk pelajar2 transit haha.. that's why laa sampai ke petang aku menetap dekat situ macam dah tak ada rumah dan hala tuju hahaha.. agak ramai jugak anak anak yang ditinggalkan dekat taska tu.. hmm kadang2 aku kesian tengok diorang ni yelaa kena tinggal dengan parents.. kerja kan bagi mencari sesuap nasi.. hoho.. sebab tulah aku tak sampai hati nak marah marah diorang.. hmm baik tak teacher U alls heeee muntah.. 

Selagi diorang boleh ikut cakap aku and tak degil.. aku takkan marah.. sebab aku pon tak suka marah marah.. yelaa kesian kot.. hahh walau belum seminggu jadi guru and penjaga diorang.. tapi aku dah tasa sayang sangat dekat diorang.. hmm hah kan naluri keibuan dah mari ! yess serius.. makin membuak2 laa perasaan aku nak kahwin.. tapi apakan daya.. masa tak akan kembalii hooo.. ahh nyanyi pulak.. yelaa dah tak ada calon pulak.. it's ok slow down baby.. umur masih muda.. panjang lagi perjalanan kan.. mungkin suatu hari akan ada seseorang yang terbaik buatku.. aww hehe!

Ok tengok tu dah melalut.. apa fikir jodoh pulak haha.. tak apa laaa anggap je diorang tu anak sendiri huuu.. setiap pagi aku bangun dengan keadaan yang amat sangat malas.. tapi bila dah tengok bebudak tu jadi semangat balik hah.. hilang ngantuk tu.. time dalam kelas belajar belajar juga tapi bergurau mesti ada.. budak2 mana suka benda serius je kan.. kenalah laaa ada main2 juga baru laa sewonok gitchuu~ hah paling aku macam rasa naluri keibuan aku menebal kan.. bila tengok diorang makan and tidur.. OMG! serius rasa macam hiiiii gituuu.. kadang ada beberapa budak yang aku suapkan hee.. jangankan suapkan.. mandikan pon pernah.. haa bila diorang tidur tu.. hish nyenyaknya.. siap ada yang berdengkur sekali tau.. hmm masa tulah otak aku ni muka berfikir.. Ya Allah, bilalah aku ada anak sendiri dan bagaimanakah rupanya ? hahaha tanpa memikirkan siapa ayahnya ! hahaha

Ya Allah, jika jodohku jauh kau dekatkanlah.. jika jodohku lalai kau sedarkanlah dia.. jika jodohku dekat kau pertemukanlah kami.. dan jika benar dia jodohku, lindungilah dia walau dimana dia berada.. dan jika benar dia jodohku, jadikanlah kami pasangan yang lebih baik dan panjangkanlah jodoh kami hingga ke syurgamu.. Amin~
Amboihhhh feeling sangat ni.. haaaa yelaa tak sabar punya pasal kan hahaha 
tapi masalahnya tak ada calon lagi haihhh 
#singlelagidanlagi (huihh # panas nyah hahaha)

No comments:

Post a Comment